Gov’t Mulls Chinese Offer to Exchange News With

Cambodian television stations may soon have access to news foot­age from China’s government-run China Central Tele­vision.

The offer was made to Minister of Information Lu Laysreng during talks this week with members of a Chinese government delegation. Zhang Xin, an official at CCTV’s international relations department, said the television station would be willing to sign an authorization agreement giving Cambodian stations, such as government-owned TVK, the rights to use CCTV’s news reports.

Lu Laysreng said he would wait for an official invitation be­fore responding. “The outcome is not yet clear,” he said.

Lu Laysreng told the delegation that the Cambodian government has a memorandum of un­derstanding to exchange news be­­tween China’s state-run Xinhua news service and the Ministry of In­formation’s Agence Kampu­chea Presse.

The 15-member delegation in­cluded officials from the Chi­nese Ministry of Foreign Affairs’ Asian Department, trade and agriculture officials, and officials who oversee China’s state-run media.

They arrived Monday for a three-day official visit sponsored by the Asean-China Joint Coop­eration Committee. The meeting at the Ministry of Information was to learn more about Cam­bo­dia’s television, radio and print media, Chinese officials said.

The delegation also met with of­­ficials in the ministries of For­eign Affairs and Finance. They left Wednesday to visit Laos, Thai­land and Burma.

The delegation is the latest in a wave of official visits between China and Cambodia. Chinese President Jiang Zemin visited Phnom Penh and Siem Reap in Nov 2000 and Li Peng, China’s former premier who now heads the National People’s Congress, came last May.

The secretary-general of China’s State Council is scheduled to arrive this week for an official visit, according to Xinhua. Wang Zhingyu is now in Burma and will also visit the Philippines.


Related Stories

Latest News